Müüa saab kõike, aga selleks tuleb rõhk panna sõnale müümine, leiab üleilmselt kasutatava majandustarkvara Erply asutaja Kristjan Hiiemaa. Kristjan Hiiemaa soovitas oma ettekandes Pärnu Finantskonverentsil oma äri läbilöömise sujuvamaks muutmiseks panustada töötajate oskustesse ja investeerida näiteks äriarendustöötajaisse. “Kui selliste oskustega inimest kusagilt võtta pole, siis võta otse koolist ja õpeta ise. Noor inimene tahab reisida ja uusi suhteid luua,” selgitas ta. “Oleme nii aktiivseid inimesi värvanud ja maailma saatnud ning häid tulemusi saanud.” Teiseks rõhutas ta töötajate arendamist. “Kui su inimesed ei oska oma töösse puutuvat teha, siis pole mõtet loota, et su äri hakkab kasvama,” rääkis ta ja illustreeris seda rõivapoodide tööjõuvoolavusega. Tema andmeil töötab poemüüja keskmiselt selles ametis ühe kuu. “Müügiinimene tuleb tihti otse tänavalt ja tahab proovida, aga firmale on selline proovimine kallis, kui ametit selgeks ei tehta,” selgitas ta. “Tuleks anda neile tööjuhend. Paljudes firmades on see olemas ja nad on silmnähtavalt teistest edukamad.” Viimasega viitas ta näiteks suurkettide Zara ja H&M töötajaile. Koolitusprogrammid on olemas suuremates kontsernides ja töötajate arendamiseks on loodud juba ka tarkvaralised lahendused, mille abiga müügioskusi õpetada. “Kui oskused omandatud, tuleks neid ka testida – kas osatakse või mitte,” soovitas ta. Erply annab praegu tööd 120 inimesele ja firma peakontor asub Ameerikas. Erply laotarkvara kasutavad suurfirmad nagu Zappos, Disney jt.

Kuidas oma toode-teenus rahaks teha?

Kristjan Hiiemaa soovitused kasumlikuks töötamiseks: Pane teised enda eest tööle. Erply ärimudel on palju muutunud – alguses müüsime ise otse kliendile, aga praegu müüme peamiselt läbi partnerite. Unusta Eesti turg. Miks välismaale müüa? Ikka selleks, et rohkem ja kõrgema marginaaliga müüa. Tihti läheb Eesti ettevõtja välismaale kannatama, kuid see ei peaks nii olema. Asi on inimestes. Erply pole hakanud uusi asju arendama, et müüki toetada. Kui müük ei lähe, tuleb õige müügiinimene leida. Kui ootad, siis anna vahendid. Üks ärimudeli oluline pool on ka töötajatele töövahendid oma ülesannete parimaks täitmiseks. Näiteks nutitelefon, et töötajad saaksid kliendi juures töö ära teha. Ehk, kui keegi tahab toodet-teenust osta, saab kohe pakkumise välja saata. “Mitte, et poleks nii, et küsisin eelmisel nädalal ehitusmessil pakkumist gaasikatlale, aga pole seda siiani saanud. Tekib küsimus, miks sinna messile üldse minna, kui aktiivselt ei müü,” selgitas ta. Hind peaks kasumi koju jätma. Paljud ei tea ja neid ei huvita, kui suurt katet nad oma toodetelt teenivad. Ostujuhtides/müügijuhtides tuleks treenida seda, et nad müüks tooteid, mis reaalselt arved ära ka maksavad. Käive võib suur olla, aga kui sellest midagi kätte ei jää, siis pole midagi rõõmustada.